Chain Reaction: A Sustainable Approach to Inquiry Based Science Education
Projekt - Fak. 3 - Physik
Status:abgeschlossen
Kurzinhalt:Chain Reaction is a three-year project funded by the European Commission. It aims to develop Inquiry Based Science Education (IBSE) across twelve partner countries. The project will provide interactive and engaging IBSE professional development to teacher education professionals from each participating country using tried and tested inquiry based science resources. Participating teachers will in turn be briefed through a dedicated course in each partner country. Once fully confident with the IBSE approach encouraged by Chain Reaction the participating teachers will deliver a series of exciting and student- focussed lessons which explore research-based projects. Using critical thinking, reasoning and problem solving skills, students in the 14-16 age groups work together to research scientific scenarios. Their work is summarised in presentations that are shared at national student celebration events. These annual national events take place in each partner country and will celebrate science and the work completed by the students. The student presentations encourage students to detail the inquiry processes they engaged in and share findings whilst being creative and imaginative through their presentations.

The national events also engage practising scientists (early year science professionals or PhD students) who act as role models for the school students and share their work to inform and encourage young people to consider science related careers. Three international conferences follow the national conferences and showcase the work of selected school students from each partner country.

The project also provides a strong and sustainable IBSE framework both for teacher educators and for teachers, along with resources tailored to each partner's individual cultural and curricular needs. Science teachers are able to build their knowledge and skills, learning independently as well as being part of a wider teacher network. Chain Reaction is rooted in problem solving and inquiry based learning principles, aiming to actively involve students in their science studies, and enable them to experience the excitement and challenges of experimental and investigative science.


This Project is an European Union Project. Project number: 321278. Project title: ChReact—Chain Reaction: A Sustainable Approach to Inquiry Based Science Education. Call (part) Identifier: FP7-SCIENCE-IN-SOCIETY-2012-1

[kürzen]
titel:
(andere Sprache)
Chain Reaction - Ein nachhaltiger Zugang zum forschend entdeckenden Lernen in den Naturwissenschaften
Kurzinhalt:
(andere Sprache)
Das Projekt Chain Reaction wurde ins Leben gerufen, um die Methode des „forschend-entdeckenden“ Lernens (Inquiry Based Science Education – IBSE) unter Naturwissenschaftslehrern verschiedener Nationalitäten zu verbreiten. Das Projekt setzt hierbei stark auf die Zusammenarbeit auf allen Ebenen und möchte über die teilnehmenden Lehrkräfte und SchülerInnen auch Multiplikatoren gewinnen sowie eine aktive Vernetzung der Lehrkräfte ermöglichen.

Hierbei schulen die Projektmitarbeiter in jedem Jahr jeweils zwei Lehrkräfte aus insgesamt zehn Schulen im Einsatz von vorbereiteten Arbeitsmaterialien, welche eine mögliche Forschungsrichtung für die SchülerInnen aufweist. Die Lehrer werden ermuntert, gemeinsam mit Ihren SchülerInnen eigene Forschungsansätze zu entwickeln oder die bestehenden Arbeitsmaterialien abzuändern. Die SchülerInnen arbeiten dann in Kleingruppen eigenständig an diesen Projekten

Nach einer Phase der Projektbearbeitung, findet eine nationale Schülerkonferenz statt auf die stets eine internationale Schülerkonferenz folgt.
[kürzen]
Projektdauer:01.06.2013 bis 31.05.2016
Projektbeteiligte:
  • For the Chain Reaction consortium:
    Dr Stuart Bevins, Sheffield Hallam University, UK

    For partner 8:
    Prof. Dr. Manuela Welzel-Breuer
    PD Dr. Nicole Marmé (Leitung)

    Prof. Dr. Welzel-Breuer, Manuela (Leitung) [Profil]
    Prof. apl. Dr. Marmé, Nicole (Leitung) [Profil]
    Dr. Graf, Sönke [Profil]

    Jonathan Glaser; Ann-Katrin Krebs; Brigitte Heine

  • In Zusammenarbeit mit:Sheffield Hallam University, United Kingdom
    Naples University Federico II, Italy
    Matej Bel University Banska Bystrica, Slovakia
    TED Universitesi Ankara, Turkey
    Plovdiv University, Bulgaria
    Centre International de Formation Pédagogique, France
    University Ljubljana,Slovenia
    University of Crete, Greece
    University of Limerick, Ireland
    Jordan Society of Scientific Research, Amman, Jordan
    Ilia State University, Tbilisi, Georgia
    Beiträge in Sammelbänden
    Welzel-Breuer, M., Marmé, N., Graf, S. N., Glaser, J. & Krebs, A. K. (2019). Inquiry and Chain Reaction in Germany: Challenges, Opportunities, Activities, and Results, In: S. Bevins, L. Lehane & J. Booth (Hrsg.), Comparative Perspectives on Inquiry-Based Science Education (S.99-121). Hershey, PA: IGI Global.

    Welzel-Breuer, M., Marmé, N., Graf, S., Glaser, J. & Krebs, A. K. (2017). Chain Reaction: ein FP 7-Projekt und seine Ergebnisse - Die Herausforderung: forschendes Lernen in den Unterricht integrieren, In: C. Maurer (Hrsg.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Zürich 2016 (S.536-539). Regensburg: Universität Regensburg.

    Marmé, N., Glaser, J., Graf, S. & Welzel-Breuer, M. (2017). Schüler-Forschungsthemen im EU-Projekt Chain Reaction, In: C. Maurer (Hrsg.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Zürich 2016 (S.540-544). Regensburg: Universität Regensburg.

    Krebs, A. K., Welzel-Breuer, M. & Marmé, N. (2017). Zur Wirkung von Lehrerfortbildungen im EU-Projekt Chain Reaction, In: C. Maurer (Hrsg.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Zürich 2016 (S.544-548). Regensburg: Universität Regensburg.

    Marmé, N., Glaser, J., Graf, S. & Welzel-Breuer, M. (2015). Chain Reaction – a sustainable approach to Inquiry Based Science Education, In: S. Bernholt (Hrsg.), Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (S.384-386). Kiel: IPN.

    Verweis auf Webseiten:
    http://www.chreact.de/
    Angehängte Dateien:
    keine
    Erfasst von Prof. Dr. Manuela Welzel-Breuer am ..    
    Projekt-ID:424