Young Refugees’ AI Student Empowerment Program (RAISE)
Projekt - PH - Allgemein
Status:aktuell laufendes Vorhaben
Kurzinhalt:Die Kluft, arbeitslos zu werden, ist zwischen jungen Einheimischen und Flüchtlingen/Migranten nach wie vor groß (Eurostat, 2020). Bei im Ausland geborenen jungen Menschen ist die Wahrscheinlichkeit, dass sie weder erwerbstätig sind noch eine schulische oder berufliche Ausbildung absolvieren, nach wie vor deutlich erhöht (UNHCR et al., 2019, S. 10). Eine Reihe von wichtigen Faktoren trägt zur erfolgreichen Integration von jungen Migranten/Flüchtlingen in die europäische Arbeitswelt bei, darunter: 1) die bessere Bewertung ihrer erworbenen Fähigkeiten, 2) entsprechende Bildungsprogramme, 3) ihre Vernetzung/Einführung in den Arbeitsmarkt. Diese Faktoren sind nicht nur miteinander verknüpft, sondern aufgrund unterschiedlicher Hintergründe und Erfahrungen junger Flüchtlinge/Migranten auch sehr komplex (FRA, 2019). Aufgrund der einzigartigen Bildungsbedürfnisse, Vorkenntnisse/Fähigkeiten und unterschiedlichen Hintergründe müssen daher "Lernangebote und Berufsbildungsangebote, einschließlich der Berufsberatung [...], wenn möglich individualisiert werden" (J. Shinyoung, "Unlocking the Potential of Migrants", OECD 2019). Unsere Erfahrungen aus dem vorangegangenen Erasmus -Projekt "Young Volunteer Educators e-Learning Program" (e-VELP) bestätigten den Bedarf an personalisierten Kompetenzbewertungen und Lernplänen für junge Flüchtlinge/Migranten und zeigten auch die Schwierigkeiten, mit denen Jugendbetreuer konfrontiert waren, die aufgrund des generischen Lernplans Zeit und Ressourcen für individuelle Beratungen aufwenden mussten. Dies unterstreicht die Notwendigkeit eines Ansatzes, der einen personalisierten Lernplan mit einer Kompetenzbewertung und einem Sprungbrett von der Ausbildung in den Arbeitsmarkt verbindet.
Das Hauptziel des Projekts besteht darin, die Integration junger Migranten und Flüchtlinge in den Arbeitsmarkt zu unterstützen, indem ein interaktiver, integrierter und individualisierter dreigleisiger Ansatz verfolgt wird, der unter Nutzung des bestehenden e-learning Programms e-VELP 1) eine Bewertung ihrer Fähigkeiten mittels künstlicher Intelligenz (KI), 2) einen maßgeschneiderten Kursplan und 3) praktische Anleitung und Unterstützung für das Angebot von Workshops in den lokalen Gemeinschaften umfasst. Auf diese Weise können sie sich mit Hilfe eines auf ihre Bedürfnisse zugeschnittenen Lernplans neue Fähigkeiten aneignen, ihre Fähigkeiten iterativ neu bewerten, ein Netzwerk aufbauen und eine potenzielle Karriere als Ausbilder/Trainer starten. Durch die Verfolgung des skizzierten dreigleisigen Ansatzes steht unser Projekt im Einklang mit den Zielen der EU für den Aufbau integrierterer und integrativerer Gesellschaften (EU-Aktionsplan für Integration und Inklusion, 2021-2027) und leistet einen Beitrag dazu. Das zweite Ziel des Projekts ist die Unterstützung von Jugendarbeitern durch den Einsatz KI-Technologie in Form eines skalierbaren, erweiterbaren und wiederverwendbaren Frameworks im bestehenden e-learning Programm von e-VELP. Die modulare Architektur des Frameworks, zusammen mit den zugrundeliegenden Experten-Daten-Entscheidungsmodellen, wird Jugendbetreuer und andere Bildungsprogramme in die Lage versetzen, das Framework leicht an ihre eigenen Anwendungsfälle anzupassen, so dass sie intelligente Beurteilungen/personalisiertes Coaching anbieten können und dabei wertvolle Zeit und Ressourcen sparen. Dies steht im Einklang mit dem Bedarf an "gezielten Schulungen für Jugendbetreuer (...) zur Unterstützung der Integration junger Migranten", der im EU-Aktionsplan für Integration und Inklusion (2021-2027) hervorgehoben wird.
[kürzen]
titel:
(andere Sprache)
Young Refugees’ AI Student Empowerment Program (RAISE)
Kurzinhalt:
(andere Sprache)
The unemployment gap between young native-born and refugee/migrant populations remains significant (Eurostat, 2020), and foreign-born young people are still much more likely to be neither in employment, nor in education or training (UNHCR et al., 2019, p. 10). A number of important factors contribute to the successful integration of young migrants/refugees into the European workforce, including: 1) assessment of skills, 2) educational programs, 3) networking/introduction to the labour market. These factors are interconnected and made more complex by the diverse backgrounds and experiences of young refugees/migrants (FRA, 2019), which make a rigid approach to education too simplistic. Due to the unique educational needs, prior knowledge/skills and different backgrounds, " learning opportunities and VET opportunities, including career guidance […] should be individualised when possible" (J. Shinyoung, "Unlocking the Potential of Migrants," OECD 2019). Our experience from the consortium’s previous Erasmus project “Young Volunteer Educators e-Learning Program” (e-VELP) confirmed the need for personalized skill assessments and learning plans for young refugee/migrants, and also showed the difficulties faced by youth workers who had to spend time and resources for individual consultations due to the generic learning plan. This highlights the need for an approach that integrates a personalized learning plan with skill assessment and a stepping stone from education into the labour market. So, the primary objective of the project is to support the integration of young migrants and refugees into the labour market by adopting an interactive, integrated, individualized three-pronged approach which comprises using the existing e-learning programme e-VELP 1) an AI skill assessment, 2) a customized course plan for e-VELP, 3) practical guidance and support for offering workshops in the local communities. This will enable them to gain new skills via a learning plan tailored to their needs, to iteratively reassess their skills, build a network, and start a potential career as educators/trainers. In following the outlined three-pronged approach, our project is aligned with and contributing to the EU's goals for building more integrated and inclusive societies (EU Action Plan on Integration and Inclusion, 2021-2027). The second objective of the project on a system level is to provide assistance to youth workers by leveraging state-of-theart AI technology in the form of a scalable, extensible, and reusable framework. The modular architecture of the framework, together with the underlying expert data decision models, will enable youth workers and other educational programs to easily adapt the framework for their own use cases, enabling them to provide smart assessment/personalized coaching while saving valuable time and resources. This is in line with the need for "targeted training for youth workers ... for supporting integration of young migrants" highlighted by the The EU Action Plan on Integration and Inclusion (2021-2027).
[kürzen]
Ergebnis:PR1: To create an AI Assessment & Coaching Tool, targeted towards young refugees/migrants with the ultimate aim to help them be integrated into the job market. The Tool will use individual information about the background and experience of young refugees/migrants to offer a customized learning plan in e-VELP, with iterative re-assessment during the different phases of the learning program. Further, based on their individual skills, they will be offered recommendations for workshop topics and support/supervision to create and offer workshops, further helping to expand their network and develop a career path as workshop facilitators, trainers, or educators. Through this customized e-learning training and coaching program, young migrants are empowered to share their knowledge with local communities and get ready for the requirements of the European labour market.

PR2: Based on the above, to create an AI Assessment & Coaching Framework, targeted towards youth workers and educators (outside of e-VELP) whose activities involve providing support in the form of skill assessment, educational coaching, and job coaching for disadvantaged youth and migrants. The AI Assessment & Coaching Framework is a scalable, extensible, and highly customizable solution using modular, reusable architecture. The framework will be built on an initial decision model based on expert knowledge we gather by working with educational coaches, further allowing youth workers to enter their own decision model based on expert knowledge and use the tool for their own coaching needs. The framework will include best practices gathered from applying the AI Assessment & Coaching Tool in e-VELP as well as open access publications and articles.

OUTPUT & OUTREACH: 100 young refugees/migrants use AI Assessment Tool and offer workshops for local communities. Youth workers learn and experience supervising young refugees/migrants using AI Assessment and Coaching Tool, several youth workers learn how to use and integrate the project results in their work and programs for young refugees/migrants. 5 educational programs will integrate the project results. Through dissemination activities we will reach 76.200 individuals, 500 youth organisations or educational institutes, 43 national/EU/international youth/educational networks. One year after the end of this project, 50 youth organisations or educational institutes are estimated to integrate the project results into their programs.
[kürzen]
Projektdauer:01.05.2022 bis 01.11.2024
Projektbeteiligte:
Dr. Flindt, Nicole (Leitung) [Profil]

Rohde, Nele (akad. Mitarbeiterin RAISE)

In Zusammenarbeit mit:TeachSurfing (www.teachsurfing.org)
CESIE, Italy (www.cesie.org)
ASOCIATIA GEYC, Romania (http://www.geyc.ro)
CSI CENTER FOR SOCIAL INNOVATION LTD, Cyprus (www.csicy.com)
Verweis auf Webseiten:
Projekthomepage
keine
Angehängte Dateien:
keine
Erfasst von Dr. Nicole Flindt am 24.05.2022
Zuletzt geändert von René Pretsch am 16.12.2022
    
Projekt-ID:886